Tannkjøttsykdom – periodontitt

Behandling av tannkjøttsykdom – periodontitt

Mistenker du tannkjøttsykdom?

Kontakt tannlege!

Har du et tannkjøtt som blør? Mistenker du betennelse i ei tann? Da bør du oppsøke en tannlege så snart som mulig. En tannlege kan finne ut av årsaken til blødning i tannkjøtt, samt andre tannkjøttplager som betennelse.

Gingivitt, eller tannkjøttbetennelse, er en inflammasjon i tannkjøttet som forårsakes av bakteriebelegg.

Du kan ha rett til refusjon for dine tannlegeutgifter fra Helfo grunnet tannkjøttsykdom (periodontitt). Vi kan i så fall hjelpe deg!

Kontakt oss gjerne dersom du har spørsmål angående tannkjøttsykdom.
Bestill time hos oss i dag, så skal vi hjelpe deg. Les gjerne våre pasientomtaler på vår Facebook-side.

?

Spør tannlegen om hva som helst

Tannlegene våre ønsker å hjelpe deg, uansett hva det er du lurer på. Få svar på kort tid!

Tannlege Kristin Eppeland hos Smil Tannlegesenter forteller pasient om tannkjøttsykdom

Fagartikkel i Dagbladet

Tannlege Kristin Eppeland ved Smil Tannlegesenter publiserte en fagartikkel rundt tannkjøttsykdom i Dagbladet. Her kan du lese at rundt 50 % av alle over 40 år lider av én eller annen form for tannkjøttsykdom.

For et fåtall kan denne sykdommen være alvorlig i form av at man da kan risikere å miste tenner. For denne pasientgruppen er det ikke tilstrekkelig med vanlig rengjøring med tannstikker og tanntråd.

Hardt rammede pasienter bør benytte antibakterielt skyllemiddel i tillegg til mellomromsbørster. Dette skyllemiddelet dreper bakterier og hindrer utvikling av sykdommen.

Hva er tannkjøttsykdom – periodontitt?

En tannkjøttsykdom, som også kalles «periodontitt» eller «pyrea» på tannlegespråket, kan ramme alle. Ofte oppstår det med alderen og forekommer hyppigere jo eldre vi blir.

Det er viktig å oppsøke en tannlege så fort du merker blødning i tannkjøttet, slik at din tannlege kan stille rett diagnose og startet på en tilpasset behandling så tidlig som mulig. Da vil det være gode muligheter for å kunne beholde dine egne tenner.

Tannkjøttsykdom – periodontitt – er en samlebetegnelse på en rekke ulike tannkjøttsykdommer. Utfordringen med sykdommen generelt er at det kan ta tid å oppdage og få stilt rett diagnose.

Dessuten vil sykdommen arte seg forskjellig avhengig av kjønn og alder. Våre tannleger har lang erfaring og god faglig kompetanse på dette feltet, og kan hjelpe deg til å få rask behandling.

Hva forårsaker periodontitt?

Sykdommen forårsakes av bakterier som vi alle har i munnen, men for enkelte vil de samme bakteriene kunne utvikle seg til en sykdom. Utviklingen går sakte, og ofte uten noen form for smerter, hevelse eller blødning i startfasen.

Det er derfor viktig å oppsøke en tannlege regelmessig for å undersøke tannhelsen og behandle en eventuell tannkjøttsykdom.

Hvordan diagnostiseres periodontitt?

Ved marginal periodontitt måles festetap som avstanden fra tannkjøttskanten til benet under tannkjøttet.

For personer som ikke har periodontitt, vil avstanden ligge på 2–3 mm. Dersom det foreligger en tannkjøttsbetennelse (gingivitt), vil tannkjøttet være hovent og blø lett. Avstanden fra tannkjøttskanten til benet vil da øke.

Symptomer på tannkjøttsykdom

Ofte rammer tannkjøttsykdom (periodontitt eller pyrea) vevet rundt én eller flere tenner. Sykdommen kan ramme alle, selv deg med friske tenner helt uten hull.

Rundt hver tann ligger det en lomme av tannkjøtt. Det er nede i disse lommene bakteriene kan gjøre skade. I verste fall kan tannkjøttsykdommen svekke tannfestet og føre til tannløsning. Derfor er det viktig å ikke gå lenge med sykdommen uten å få den behandlet.

Ofte er symptomene noe uklare i startfasen, og det tar dessverre lang tid før pasientene oppsøker en tannlege slik at sykdommen kan bli oppdaget. Dette kommer trolig av at ikke alle opplever blødning i tannkjøttet, og enkelte opplever ingen eller få symptomer i starten.

I enkelte tilfeller kan tannkjøttsykdommen føre til
dårlig ånde og dårlig smak i munn. Derfor er det anbefalt med årlige tannlegeundersøkelser for å få avdekket eventuelle tannkjøttsykdommer så tidlig som mulig.

Ta kontakt med en tannlege dersom du opplever:

• Dårlig ånde og dårlig smak i munnen
  • Blødning fra tannkjøttet (gingivitt) (også når man spiser mat som for eksempel et eple)
  • Ømt tannkjøtt
  • Forandring i tannkjøtt (tannkjøtt som kryper oppover)
  • Puss og infeksjon i rundt tenner
  • Tenner som er løse eller flytter på seg
Tannlege Trine viser frem tenner til en pasient hos Smil Tannlegesenter i Oslo

Spesielt utsatte personer

Selv om tannkjøttsykdom (periodontitt eller pyrea) kan ramme alle, er enkelte mer utsatt enn andre. Eksempler på personer som hyppigere opplever å få tannkjøttsykdom, er diabetikere, røykere og personer som benytter enkelte medisiner.

Både blodfortynnende medisiner og medisiner mot epilepsi kan øke sjansen for tannkjøttsykdom.

Dersom du bruker slike medisiner må du informere din tannlege om dette. Da kan tannlegen og fastlegen sammen lage en forsvarlig behandlingsplan som også tar hensyn til andre sykdommer.

Tannkjøttsykdom – behandling

Våre tannleger har moderne utstyr og instrumenter som kan avdekke tannkjøttsykdom (periodontitt eller pyrea). Vi benytter digitalisert røntgen under alle tannlegeundersøkelser for å kunne avsløre eventuelle sykdommer i og rundt tannkjøttet.

På røntgenbildene vil en erfaren tannlege kunne se om det er oppstått forandringer rundt en angrepet tann. Videre vil tannlegen kunne skrape vekk et bakterieangrep.

Svært utsatte tenner må ofte trekkes, dette selv om det ikke er store smerter. Da vil man kunne bruke en tannbro. Din tannlege vil kunne avgjøre om du kan beholde dine egne tenner.

Kort sagt vil din tannlege gjenopprette din periodentale helse med behandlingen, og også minimere risikoen for at tannkjøttsykdommen igjen oppstår. Videre bør bittfunksjonen rehabiliteres – både funksjonelt og estetisk.

Tannlege Trine viser frem tenner til en pasient hos Smil Tannlegesenter i Oslo

Hvordan forebygge tannkjøttsykdom?

Det er viktig å følge de råd og instrukser tannlegen gir for å unngå å utvikle tannkjøttsykdom (periodontitt eller pyrea). Følger du rådene kan du også unngå at sykdommen blusser opp igjen.

For det første er det viktig med regelmessige kontroller og undersøkelser hos tannlegen. Du vil ofte ikke selv oppdage at du har en tannkjøttsykdom i en startfase. Videre er grundig og regelmessig tannpuss og bruk av tanntråd viktig for å unngå tannkjøttsykdom.

Andre forebyggende tiltak mot tannkjøttsykdom

Den viktigste delen i behandling av gingivitt, og dermed forebygging av marginal periodontitt, er å gi grundig informasjon og hygieneinstruksjoner til pasienten. Dette kalles utredningsfasen, eller hygienefasen.

Pasienten må informeres og instrueres i hvordan plakk fjernes. Ikke bare med tannbørsten, men også med tanntråd og små koster mellom tennene. Dersom mengden plakk reduseres på tannoverflaten, vil sjansen for et friskere tannkjøtt øke.

Tannkjøttet vil da kunne bli mindre hovent, blø mindre og avstanden ned til benet vil kunne reduseres. Dette er en viktig faktor i forebygging av periodontitt og er med på å påvirke videre behandlingsplanlegging.

Dersom plakk blir liggende på tannoverflaten over lengre tid, vil dette forkalkes til
tannstein som mekanisk må fjernes hos tannlege. Pasienter med aktiv marginal periodontitt, anbefales å gjennomgå systematisk behandling av sykdommen. Dette gir rett til stønad fra Helfo.

Grundige hygieneinstruksjoner fra tannlege

Eppeland forteller at den viktigste delen av behandling og forebygging av marginal periodontitt, er å gi pasienten en grundig hygieneinstruksjon. «De må instrueres i hvordan plakk fjernes», sier tannlegen.

Tannlege Jovana Rosic ved Smil Tannlegesenter har også publisert en fagartikkel om tannkjøttbetennelse og periodontitt. Artikkelen beskriver hva en tannkjøttbetennelse er, og de beste tipsene for å unngå nettopp denne sykdommen.

Symptomer på tannkjøttbetennelse listes også opp. Du kan lese denne artikkelen i Plusstid.

Tannkjøttsykdom og Helfo-refusjon (NAV)

Tannlegebehandling av tannkjøttsykdom (periodontitt eller pyrea) gir deg rett til refusjon fra Helfo. Din tannlege hos Smil Tannlegesenter er til enhver tid oppdatert på gjeldende regelverk. Du kan dermed være trygg på å få den refusjonen du har krav på.

Du vil bli nøyaktig informert om dine rettigheter når du besøker vår tannlegeklinikk. Helfo (folketrygden) gir også refusjon ved operative inngrep, og til rens ved tannkjøttsykdom. I tillegg vil Helfo dekke utgifter ved rehabilitering av tannsett som skyldes tannkjøttsykdom.

Vår tannlegeklinikk har også direkteavtale med Helfo. Det betyr at du som pasient slipper å legge ut for den delen av regningen som trygden dekker. Du slipper også å søke Helfo om refusjon i ettertid. Dette arbeidet tar vi oss av.

Velrenommert tannlegesenter

Smil Tannlegesenter er for alle – både unge og gamle. Enten du har en alvorlig tannlidelse eller bare ønsker å pynte litt på tennene, hjelper vi deg. Hos oss er du sikret faglig dyktig og toppmoderne tannbehandling. Vi har et komplett tannlegetilbud helt uten hull!

Smil Tannlegesenter har et tverrfaglig helseteam bestående av allmennpraktiserende tannleger, spesialister, leger og psykologer.

Vi er en av få klinikker som har spesialkompetanse innen en rekke behandlinger, herunder
tannlegeskrekk og estetisk tannbehandling, som tannblekning, skallfasetter, og usynlig tannregulering

Klinikken er utstyrt med det aller nyeste innen tannmedisinsk utstyr, som for eksempel toppmoderne tannlegestoler og OPG-panoramarøntgen.

Her finner du oss

Smil Tannlegesenter holder til i toppmoderne tannlegelokaler på Nationaltheatret (like ved Nationaltheatret T-banestasjon), i Nydalen (2. etasje i BI-bygget) og på Løren (like ved Hasle og Økern).

Når du kontakter oss vil våre tannhelsesekretærer, Beate Kittilsen og Camilla Mjørud, rettlede deg under hele prosessen. De vil svare på dine spørsmål og bestille time for deg på kort varsel.

Vi står til disposisjon før, under og etter din behandling. Vi setter strenge krav til faglig kompetanse, og streber etter å kunne yte tett og personlig service. Alt for at du som pasient skal føle deg trygg og sikker hos oss!

Spørsmål og svar
  – periodontitt

• Hva er periodontitt?

Periodontitt er en tannkjøttsykdom - det er en ødeleggende betennelse i tannfesten. Sykdommen oppstår når spalten mellom tanna og tannkjøttet utvider seg slik at bakterier og betennelse sprer seg helt ned i tannfestet.

• Kan periodontitt være farlig?

Det er påvist en sammenheng mellom periodontitt og høyere risiko for høyt blodtrykk. Prognosen for periodontitt er god dersom man får behandling tidlig. Oppsøk derfor tannlegen dersom du mistenkter at du har tannkjøttsykdommen periodontitt.

• Hvordan behandles periodontitt?

Har du fått påvist periodontitt må tannlegen foreta en grundig rens av tennene for å fjerne tannstein under tannkjøttet (med lokal bedøvelse). Etter et par måneder evalueres effekten av behandlingen hos tannlegen.

• Hvordan unngå periodontitt?

For å unngå periodontitt gjelder det å ha god munnhygiene. Man må pusse tennene effektivt, men skånsomt, og gjerne også benytte mellomromsbørster for rengjøring mellom tennene. Videre anbefales det å besøke tannlegen minst en gang per år for en komplett tannlegeundersøkelse, da periodontitt ikke alltid er like lett å oppdage selv.