Har du benskjørhet?

jan. 05, 2021

Benskjørhet skyldes nedbryting av benvev og er stillegående. De aller fleste har ingen symptomer før de begynner å brekke håndledd og lårhals. Først da tar også mange sin første benmassemåling. I mange tilfeller hadde det vært en fordel å ta den lenge før. For det er nemlig slik at benskjørhet - eller osteoporose som det heter, kan behandles.

Ved hjelp av ny teknologi kan du nå sjekke din benkvalitet med et enkelt tannrøntgenbilde som du tar hos oss på Smil Tannlegesenter. Spør oss om en bentetthetsanalyse ved ditt neste besøk, og få svar på om du ligger i risikosonen allerede samme dag.

Er du i risikosonen for benskjørhet?

Benskjørhet er et stort folkehelseproblem. Hvert år rammes annenhver kvinne og hver fjerde mann over 50 av benskjørhet, i følge Norsk Osteoporoseforbund. I dagens samfunn blir kontor jobb mer og mer vanlig, noe som leder til at mennesker ikke får den aktivitetsmengden som er nødvendig for at skjelettet skal holde seg friskt og sterkt. Det finnes et antall faktorer som øker risikoen for benskjørhet.

Risikofaktorer:

• Stillestittende livsstil
  • Røyking
  • Dårlig kosthold
  • Genetikk
  • Lengre kortisonbehandling
  • Mistet menstruasjon

Stillesittende livsstil, røyking, dårlig kosthold, arvelighet og lengre behandling med kortison er alle faktorer som man skal kjenne til. Utviklingen av benvev stimuleres av østrogen og derfor har kvinner som har passert overgangsalderen større risiko for å bli benskjøre. Forskning viser også at unge kvinner som trener mye og mister sin menstruasjon har større risiko for å utvikle benskjørhet.

Hva er benskjørhet?

Benskjørhet er som en symptomfri folkesykdom og kan være vanskelig å oppdage. Sykdommen hemmer veksten av benvev i benet. Dette er en del av den naturlige aldringsprosessen, men med flere faktorer kan prosessen akselereres.

Når benvevet brytes ned raskere enn det bygges opp skapes det små «hulrom» i skjelettet noe som gjør at benet blir mer skjørt og går lettere av. Ettersom det er en «usynlig sykdom» så oppdages den oftest først etter man har fått et benbrudd.

I munnen så kan benskjørhet bety at kjevebenet blir rammet og man vet at det er større risiko for tannløsning og tannkjøttsykdom hos pasienter med benskjørhet.

Dersom lav bentetthet oppdages på et tidlig stadium kan komplikasjoner ofte forebygges med enkel behandling, som endring i kosthold og aktivitetsnivå.

En enkel test hos tannlegen

Tannleger har høy kompentanse samt god praksis ved vurdering av benstrukturen på røntgenbilder. Ved hjelp av ny teknologi kan altså røntgenbildene du tar på ditt vanlige tannlegebesøk hos oss nå også vise bentettheten. Teknologien baserer seg på bildeprosesseringsalgoritmer og kunstig intelligens, og måler hulrommet i kjevebenet – svaret får du med en gang. Analysen viser bentetthet som indikerer benskjørhet.

Tannlegen gir ikke en diagnose eller et behandlingsforslag, men gjør bare en uttalelse basert på røntgenbildet og tre anamestiske spørsmål. Tjenesten skal derfor ikke brukes i stedet for kontakt, undersøkelse eller behandling av lege. Vår analyse er til tross for en høy grad av treffsikkerhet bare et anbefalingsverktøy.

Tannlegen vil gi deg informasjon sammen med resultatet som du kan ta videre til din fastlege for nærmere undersøkelse.

Oppdag flere tanntips

Kontor hos Smil tannlegesenter
08 Nov, 2022
Benytt sjansen til å spare stort på tannbehandling! Unge voksne mellom 21 og 24 år kan nå dra nytte av opptil 90% avslag på tannlegeregningen hos Smil Tannlegesenter i Oslo.
Mann som reiser kollektivt
07 Nov, 2022
Har du vært til behandling hos tannlegen, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme deg til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise.
fire tannleger i rosa uniform
20 Apr, 2022
Er du på utkikk etter en ny fast tannlege i Oslo? Her gir vi deg noen grunner til hvorfor du bør velge Smil Tannlegesenter som din faste tannlege i Oslo.
Gravid dame hos tannlege
13 Oct, 2021
Informer tannlegen din dersom du er gravid. Det er nemlig enkelte inngrep som bør utsettes til etter fødsel. Les mer om å være gravid hos tannlegen her.
Tannleger på Grønland
27 Sep, 2021
Er du i risikosonen for å få benskjørhet? Eller mistenker du at du har det? Da kan vi på Smil Tannlegesenter hjelpe deg! Kontakt oss i dag.
Tannrens på bad
12 Aug, 2021
Tannrens behandler og forhindrer at bakterier opphoper seg i munnen, og bidrar derfor til å opprettholde en god munnhygiene. Bestill time i dag!
Flere tanntips